„Na roverském průzkumu jsme pracovali s nadějí na zlepšení stavu a postavení roveringu v Junáku.
Teď je důležité, co uděláme dál. Změna přijde se změnou smýšlení jednotlivců. Mého i Tvého.
Jsme připraveni na změnu?“
S orientací ve zprávě Ti pomůže menu vlevo.
Na telefonu ho můžeš vyvolat přes .
6 Kompetence
Na co jsme se přesně ptali v kompetenční části?
Tučně je zkrácený popis, který budeme používat v tabulkách a grafech, za ním v závorce odkaz, jak je tato kompetence uvedena mezi „komptencemi skautské výchovy“, pod tím přesné znění otázky, jak bylo v dotazníku.
- 1.A Samostatná (Co umím a znám — Praktický život) — Jsem samostatná a zvládám se postarat o sebe i ostatní.
- 1.B Fyzicky zdatný (Co umím a znám — Fyzická zdatnost) — Jsem fyzicky zdatný, pohyb mě baví.
- 1.C1 Připraven — běžné (Co umím a znám — Buď připraven) — Jsem připraven na rozličné situace v běžném životě.
- 1.C2 Připraven — krize (Co umím a znám — Buď připraven) — Jsem připraven na krizové situace.
- 1.D Řešit problémy (Co umím a znám — Hledání řešení) — Umím řešit problémy, umím se z řešení problémů poučit a umím kriticky pracovat s informacemi.
- 1.E Táboření, tým (Co umím a znám — Tábornická praxe) — Při táboření v přírodě jsem platným členem týmu.
- 1.F Tvořivost, zručnost (Co umím a znám — Tvořivost a zručnost) — Ráda se rozvíjím v tvořivosti a zručnosti.
- 2.A1 Hledání smyslu života (Kdo jsem — Já a můj život) — Aktivně hledám smysl svého života a zdroj své naděje.
- 2.A2 Sebepoznání (Kdo jsem — Já a můj život) — Rozvíjím a prohlubuji své sebepoznání.
- 2.B1 Svědomí (Kdo jsem — Moje svědomí) — Pracuji s vnitřním hlasem svého svědomí. Naslouchám mu, když se snažím rozlišit mezi dobrem a zlem.
- 2.B2 Slib, zákon (Kdo jsem — Moje svědomí) — Při svém rozhodování jednám v souladu se skautským slibem a zákonem.
- 2.C Rozvoj osobnosti (Kdo jsem — Osobní rozvoj) — Aktivně rozvíjím svou osobnost (rozumové, emoční i další schopnosti).
- 3.A Kamarádské vztahy (Můj kamarád — Kamarádství) — Navazuji, udržuji a rozvíjím kvalitní kamarádské vztahy.
- 3.B Komunikace (Můj kamarád — Komunikace, vyjadřování) — Umím komunikovat s lidmi. Moje komunikace přispívá ke kvalitě vztahů s lidmi v mém okolí.
- 3.C Pomáhám (Můj kamarád — Pomoc druhým) — Pomáhám druhým.
- 4.A Rodina (Můj domov — Moje rodina) — Rodina je pro mě důležitá, jsem jejím aktivním členem.
- 4.B Skautsky žít (Můj domov — Moje parta) — Umím žít mezi svými vrstevníky jako skaut, i mezi neskauty uplatňovat skautské ideály.
- 4.C Členka týmu (Můj domov — Družina jako tým) — Umím být platnou členkou týmu.
- 5.A Aktivní občan (Svět okolo nás — Já v demokracii) — Jsem aktivním občanem v demokratickém společenství.
- 5.B Propojenost světa (Svět okolo nás — Propojený svět) — Uvědomuji si propojenost světa a svou roli v něm a jednám podle toho.
- 5.C,D Tolerantní (Svět okolo nás — Rozmanitost a příběhy světa) — Učím se být tolerantní k lidem odlišným ode mě a poznávám jejich životní příběhy.
- 6.A,C Pobyt v přírodě (Příroda kolem nás — Pobyt, poznávání přírody) — Ráda pobývám v přírodě a dále jí poznávám.
- 6.B,D Vztah k přírodě, krajině (Příroda kolem nás — Hodnota přírody) — Rozvíjím svůj vztah k přírodě a krajině a oceňuji její krásu a hodnotu.
- 6.E Šetrnost (Příroda kolem nás — Šetrné chování) — Chovám se šetrně k přírodě a přírodním zdrojům.
Ke každé kompetenci jsme měli 4 otázky (kategorie):
- Zvládám/ovládám to výborně.
- Je to pro mě velmi důležité.
- Rozvíjím se v tom.
- Skauting mi v rozvoji významně pomáhá.
Ke každé otázce vybírali odpověď na sedmibodové škále od „Zcela souhlasím“ po „Zcela nesouhlasím“.
Část respondentů měla kratší verzi dotazníku a vyjadřovala se tak jen k náhodně vybrané polovině otázek.
6.1 Dle kategorie
Zde si shrneme celkové odpovědi ke každé kategorii.
6.1.1 Zvládám to
Je spíš situace taková, že každý má nějakou slabou stránku, nebo spíš máme lidi, co všechno zvládají a lidi, co nic nezvládají? (zde nezvládám = sloučené všechny tři negativní odpovědi)
pocet_nezvladam | pocet_respondentu |
---|---|
0 | 623 |
1 | 342 |
2 | 172 |
3 | 139 |
4 | 115 |
5 | 63 |
6 | 42 |
7 a více | 122 |
Jiný pohled na podobnou věc — když odpovědi převedeme na čísla 1—7 a zprůměrujeme za každého respondenta, jak to bude vypadat?
Které kompetence jsou nejčastěji nezvládané? Abychom se vyhnuli problémům s tím, že různí lidé mají různě kalibrovanou stupnici, podíváme se, jak často je daná kompetence pro respodenta nejhorší, tj. dostala nejnižší hodnocení ze všech (pokud je jich takových více, počítáme všechny). Žebříček se ale změní jen málo, když se podíváme na průměrné hodnocení napříč všemi respondenty nebo podíl těch, kteří vybrali jednu ze tří negativních odpovědí.
kompetence | pocet_nezvladam | pocet_celkem | podil | podil_nezvladam |
---|---|---|---|---|
5.A Aktivní občan | 360 | 1464 | 0.2459016 | 24.590% |
1.B Fyzicky zdatný | 344 | 1478 | 0.2327470 | 23.275% |
2.A1 Hledání smyslu života | 326 | 1464 | 0.2226776 | 22.268% |
3.B Komunikace | 271 | 1471 | 0.1842284 | 18.423% |
1.F Tvořivost, zručnost | 256 | 1468 | 0.1743869 | 17.439% |
5.B Propojenost světa | 239 | 1459 | 0.1638108 | 16.381% |
2.B2 Slib, zákon | 221 | 1477 | 0.1496276 | 14.963% |
1.C2 Připraven - krize | 205 | 1471 | 0.1393610 | 13.936% |
4.A Rodina | 202 | 1475 | 0.1369492 | 13.695% |
2.A2 Sebepoznání | 180 | 1479 | 0.1217039 | 12.170% |
6.E Šetrnost | 158 | 1478 | 0.1069012 | 10.690% |
2.B1 Svědomí | 156 | 1474 | 0.1058345 | 10.583% |
3.A Kamarádské vztahy | 151 | 1466 | 0.1030014 | 10.300% |
1.C1 Připraven - běžné | 149 | 1471 | 0.1012916 | 10.129% |
2.C Rozvoj osobnosti | 126 | 1467 | 0.0858896 | 8.589% |
1.D Řešit problémy | 124 | 1473 | 0.0841819 | 8.418% |
4.B Skautsky žít | 123 | 1474 | 0.0834464 | 8.345% |
5.C,D Tolerantní | 118 | 1463 | 0.0806562 | 8.066% |
1.E Táboření, tým | 71 | 1486 | 0.0477793 | 4.778% |
3.C Pomáhám | 69 | 1465 | 0.0470990 | 4.710% |
4.C Členka týmu | 65 | 1473 | 0.0441276 | 4.413% |
1.A Samostatná | 56 | 1496 | 0.0374332 | 3.743% |
6.A,C Pobyt v přírodě | 56 | 1469 | 0.0381212 | 3.812% |
6.B,D Vztah k přírodě, krajině | 53 | 1475 | 0.0359322 | 3.593% |
6.1.2 Je to pro mě důležité
A nyní to samé pro „Je to pro mě velmi důležité“ — zde je vidět, že respondenti považují v podstatě vše za důležité a spektrum odpovědí je tak na rozdíl od ostatních otázek posunuté hodně „doprava“.
pocet_nedulezite | pocet_respondentu |
---|---|
0 | 1053 |
1 | 278 |
2 | 121 |
3 | 72 |
4 | 47 |
5 a více | 47 |
Které kompetence jsou nejčastěji nedůležité? Opět se díváme na to, kdy je komptence hodnocena respondentem jako nejméně důležitá ze všech, které vyplnil a opět se pořadí změní jen málo když použijeme jiné měřítko.
kompetence | pocet_nedulezite | podil_nedulezite |
---|---|---|
1.F Tvořivost, zručnost | 459 | 31% |
5.B Propojenost světa | 361 | 25% |
5.A Aktivní občan | 311 | 21% |
1.B Fyzicky zdatný | 293 | 20% |
2.B2 Slib, zákon | 261 | 18% |
2.A1 Hledání smyslu života | 206 | 14% |
2.B1 Svědomí | 179 | 12% |
1.E Táboření, tým | 178 | 12% |
4.B Skautsky žít | 170 | 12% |
5.C,D Tolerantní | 166 | 11% |
2.A2 Sebepoznání | 165 | 11% |
4.A Rodina | 163 | 11% |
1.C1 Připraven - běžné | 137 | 9% |
6.A,C Pobyt v přírodě | 107 | 7% |
6.B,D Vztah k přírodě, krajině | 104 | 7% |
4.C Členka týmu | 102 | 7% |
3.B Komunikace | 97 | 7% |
2.C Rozvoj osobnosti | 88 | 6% |
1.C2 Připraven - krize | 86 | 6% |
3.C Pomáhám | 86 | 6% |
6.E Šetrnost | 81 | 5% |
3.A Kamarádské vztahy | 72 | 5% |
1.D Řešit problémy | 60 | 4% |
1.A Samostatná | 52 | 3% |
Pro kontrolu: pohled z druhé strany (jak často je daná kompetence hodnocena „nejvýše“) nám dá celkem podobné výsledky jako obrácení předchozího žebříčku, ač třeba „4,A Rodina“ je v předchozí tabulce zhruba v půlce a zde se dostane na třetí místo. Nutno říct, že vzhledem k celkově vysokým odpovědím jde v podstatě o to, jak často dostala daná kompetence u „Je to pro mě velmi důležité“ odpověď „Zcela souhlasím“.
6.1.3 Rozvíjím se v tom
A ještě obdobné grafy pro „Rozvíjím se v tom“
V tabulce opět počet co odpověděli jednou ze tří negativních odpovědí. Velká část respondentů neměla ani jednu komptenci, kde si myslí, že se spíše nerozvíjí.
pocet_nerozvijim | pocet_respondentu |
---|---|
0 | 758 |
1 | 340 |
2 | 169 |
3 | 101 |
4 | 65 |
5 | 43 |
6 | 41 |
7 a více | 101 |
Které kompetence se nejčastěji nerozvíjí? (tedy jsou hodnoceny nejníže pro každého respondenta). Opět se pořadí mění jen málo, vezmeme-li jiné měřítko.
kompetence | pocet_nerozvijim | podil_nerozvijim |
---|---|---|
5.A Aktivní občan | 356 | 24% |
1.B Fyzicky zdatný | 315 | 21% |
1.F Tvořivost, zručnost | 299 | 20% |
5.B Propojenost světa | 290 | 20% |
2.A1 Hledání smyslu života | 279 | 19% |
2.B2 Slib, zákon | 263 | 18% |
4.A Rodina | 256 | 17% |
2.B1 Svědomí | 233 | 16% |
4.B Skautsky žít | 189 | 13% |
2.A2 Sebepoznání | 183 | 12% |
3.A Kamarádské vztahy | 158 | 11% |
6.A,C Pobyt v přírodě | 158 | 11% |
1.C2 Připraven - krize | 150 | 10% |
1.E Táboření, tým | 145 | 10% |
6.B,D Vztah k přírodě, krajině | 140 | 9% |
1.C1 Připraven - běžné | 128 | 9% |
3.C Pomáhám | 126 | 9% |
3.B Komunikace | 125 | 9% |
5.C,D Tolerantní | 121 | 8% |
2.C Rozvoj osobnosti | 119 | 8% |
6.E Šetrnost | 117 | 8% |
4.C Členka týmu | 110 | 7% |
1.D Řešit problémy | 103 | 7% |
1.A Samostatná | 65 | 4% |
6.1.4 Skauting mi pomáhá
Opět je hodně lidí, kteří nemají žádnou kompetenci u které by odpověděli „Spíše nesouhlasím“ a hůř na otázku „Skauting mi v rozvoji významně pomáhá“.
pocet_neskauting | pocet_respondentu |
---|---|
0 | 779 |
1 | 346 |
2 | 148 |
3 | 92 |
4 | 61 |
5 a více | 192 |
Které kompetence skauting nejčastěji míjí? (opět zde jak často je kompetence nejhůře hodnocena, opět se málo změní s jiným měřítkem toho, co znamená „špatně zhodnocena“).
To, že kompetence rodina není považovaná za rozvíjenou skautingem asi nepřekvapí, ale aktivní občanství, duchovní život, svědomí nebo sebepoznání jsou věci, kde má skauting unikátní postavení.
kompetence | pocet_neskauting | podil | podil_neskauting |
---|---|---|---|
4.A Rodina | 729 | 0.4969325 | 50% |
5.A Aktivní občan | 396 | 0.2710472 | 27% |
1.B Fyzicky zdatný | 329 | 0.2227488 | 22% |
5.B Propojenost světa | 267 | 0.1843923 | 18% |
2.A1 Hledání smyslu života | 259 | 0.1771546 | 18% |
2.B1 Svědomí | 249 | 0.1700820 | 17% |
1.F Tvořivost, zručnost | 229 | 0.1566347 | 16% |
2.A2 Sebepoznání | 169 | 0.1148878 | 11% |
2.C Rozvoj osobnosti | 145 | 0.0993831 | 10% |
1.C1 Připraven - běžné | 133 | 0.0908470 | 9% |
4.B Skautsky žít | 130 | 0.0887978 | 9% |
5.C,D Tolerantní | 129 | 0.0884167 | 9% |
6.E Šetrnost | 129 | 0.0875764 | 9% |
2.B2 Slib, zákon | 120 | 0.0819113 | 8% |
1.D Řešit problémy | 116 | 0.0791809 | 8% |
3.B Komunikace | 91 | 0.0621160 | 6% |
3.A Kamarádské vztahy | 85 | 0.0582591 | 6% |
6.B,D Vztah k přírodě, krajině | 71 | 0.0482993 | 5% |
1.C2 Připraven - krize | 70 | 0.0476515 | 5% |
4.C Členka týmu | 70 | 0.0478796 | 5% |
1.A Samostatná | 57 | 0.0382807 | 4% |
3.C Pomáhám | 53 | 0.0363263 | 4% |
1.E Táboření, tým | 52 | 0.0352782 | 4% |
6.A,C Pobyt v přírodě | 38 | 0.0260452 | 3% |
6.2 Dle pohlaví, vývoj s věkem
Dva hlavní faktory, které odlišují odpovědi jsou pohlaví a věk. Očekáváme, že pohlaví zde má vliv primárně skrz „gender“ (tj. rozdíly ve společenském očekávání a výchově mezi dívkami a chlapci) a jen minimálně skrz „sex“ (fundamentální biologické/genetické rozdíly), ale bohužel jsme v otázce na pohlaví toto úplně neupřesnili a nemáme tedy žádný nástroj, jak toto rozlišit. S velkou omluvou směrem k respondentům, kteří si nepřáli kategorizovat svoje pohlaví na muž/žena je z grafů, kde ukazujeme pohlaví zvlášť vynecháváme, jelikož vzhledem k malému počtu těchto respondentů mají výrazně větší rozpětí nejistoty, což činí grafy méně čitelnými.
Pro jednoduchost interpretace zde budeme převádět odpovědi respondentů na čísla 1—7 a dívat se na průměr z těchto čísel. To není úplně ideální způsob, jak pracovat s tímto druhem dat, ale má tu výhodu, že je snadné výsledek interpretovat. Zároveň se trendy nezmění, když použijeme nějaké vhodnější měřítko.
Zásadní poznámka k interpretaci: Z dat, které máme nelze rozlišit dva možné původce rozdílných odpovědí dle věku: vlastní efekt stárnutí a tzv. kohortový efekt, tj. vliv toho, že lidé, kterým je dnes 25 vyrůstali v jiné době a jiném kontextu (i skautském) než lidé, kterým je dnes 15 — a proto mohou mít jiné hodnoty, jinou míru sebereflexe (nebo jiný důvod, proč se vůbec dostali k našemu dotazníku). Pokud bychom tyto vlivy chtěli rozlišit, museli bychom výzkum ještě někdy zopakovat.
V neposlední řadě je taky nemožné říct, jestli jsou rozdíly hlavně ve skutečném zvládání kompetencí, nebo jestli jsou hlavně v sebehodnocení.
6.2.1 Zvládám to
Nejdříve se podíváme na průměr hodnocení „Zvládám“ napříč všemi kompetencemi dle věku a pohlaví — je zde mírný vzestupný trend s několika zuby — ty jsou (jak uvidíme za chvíli) primárně způsobeny podivnými fluktuacemi v několika kompetencích. Vzestupný trend může být způsoben rozvojem v roverském věku, změnou sebehodnocení s věkem nebo tím, že ta dnešní mladá generace zvládá všechno hůř než my v jejich věku ;-). Taky je dobré si všimnout, že celý graf pokrývá jen několik desetin jednoho bodu, tj. díky velkému počtu respondentů zde máme malou nejistotu (světlý pruh), ale absolutní velikost změn je malá.
Můžeme se podívat též na trendy pro jednotlivé kompetence — a to přímo tak, jak jsou v datech nebo mírně vyhlazené, kde jsou patrné celkové trendy. Většina kompetencí je s přibývajícím věkem hodnocena výše (v souladu s celkovým trendem z předchozího obrázku), některé zhruba setrvaly. Výjimku tvoří klesající „1.B Fyzicky zdatný“ (kde pokles s věkem nepřekvapí a asi nikdo netvrdí, že současná mladá generace se hýbe více než její předchůdci) a „6.E Šetrnost“ (kde může alespoň částečně jít o směs změny sebehodnocení nebo kohortový efekt). Komplikovanější trend je pak u „2.C Rozvoj osobnosti“, „3.A Kamarádské vztahy“ a „4.A Rodina“. Lze tu trochu spekulovat o vlivu životních změn (vysoká škola, práce), ale ruku do ohně bych za to nedal.
Je taky dobré si všimnout, že průměrné sebehodnocení kompetenci se zřídka liší mezi mladšími a staršími o více jak půl stupně. Nejvýraznější změna je u „3.A Kamarádské vztahy“ — díky tomu, že ostatní kompetence se trochu „vyprůměrují“, je tato fluktuace promítnuta i do celkového průměru.
6.2.2 Je to pro mě důležité
Obdobně průměrné hodnocení důležitosti. Při pohledu na celkový průměr vidíme podivné zuby, které je těžké interpetovat (tentokrát je nelze snadno svést jen na několik kompetencí). Zároveň zde není znatelný celkový vzestupný nebo sestupný trend. Opět si všimněte, že největší skok (mezi 22. a 23. rokem u mužů) je 0.3 stupně, tj. velmi málo.
Trendy pro jednotlivé kompetence jsou v něčem hezké — klesá vnímaná důležitost „technických“ kompetencí („1.E Táboření, tým“, „1.F Tvořivost, zručnost“,„6.E Šetrnost“) a mírně roste důležitost duchovních kompetencí („2.A1 Hledání smyslu života“, „2.B1 Svědomí“, „2.B2 Slib, zákon“). Pokud to je sktučeně efekt stárnutí a zrání, je to dle mého super. Pokud je to kohortový efekt (tj. že dříve se v oddílech kladl větší důraz na hodnoty než dnes a to si roveři už nesou celý život), tak je to smutné.
Opět zdůrazním, že změny v průměrném sebehodnocení jsou mírné — většinou o max. půl stupně ze sedmi.
6.2.3 Rozvíjím se v tom
Celkový trend vnímání seberozvoje je klesající a to (s ohledem na předchozí otázky) poměrně výrazně — u mužů o zhruba půl stupně. Optimistický výklad je, že jde o výsledek toho, že roveři věci čím dál lépe zvládají, pesimistický že s věkem leniví a kornatí. Je taky možné, že jde jen o střízlivější sebehodnocení u starších nebo čistě o kohortový efekt, kdy současní mladí prožívají více rozvoje, protože se změnila situace ve společnosti a skautingu, ne proto, že jsou mladší. Opět neumím vysvětlit dva výrazné zuby u mužů.
Při pohledu na jednotlivé kompetence vidíme, že žádné průměrné sebehodnocení rozvoje u mužů neroste a u žen roste jen „4.A Rodina“.
6.2.4 Skauting mi pomáhá
Tak a do čtvrtice — celkový trend je klesající, podobně jako u „Rozvíjím se v tom“. V jistém smyslu je asi žádoucí, aby zde byl klesající trend — s rostoucím věkem by skauting měl v rozvoji lidí asi hrát menší a menší roli. (a ač to je otravné, stále je možné, že to je kohortový efekt)
U jednotlivých kompetencí se toho vlastně málo zajímavého děje — všechny mírně klesají, kromě pár, co zůstavají zhruba rovné: „2.B1 Svědomí“, „2.B2 Slib, zákon“, „4.C Členka týmu“. Opět se to asi dá interpretovat optimisticky: roveři čím dál méně spoléhají na skauting ve všem kromě základních hodnot. Ale taky je možné, že to celé je jen tím, že starší lidé mají jinou míru/způsob sebereflexe. Jo a říkal jsem, že to může být kohortový efekt, kdy současný/nedávný skauting lépe rozvíjí mladé lidi než skauting před 10ti lety?
6.3 Rozdíly a nedostatky
Ještě se podíváme na rozdíly/kontrasty jednotlivých otázek.
6.3.1 Důležité vs. zvládám
První — věci, které respondent bral jako důležité, ale myslí si, že je nezvládá:
popis_pro_grafy | dulezite pozitivni zatímco zvladam nikoliv (Průměr) |
---|---|
3.B Komunikace | 25.357% |
2.A1 Hledání smyslu života | 24.727% |
1.B Fyzicky zdatný | 21.231% |
1.C2 Připraven - krize | 20.394% |
5.A Aktivní občan | 19.645% |
3.A Kamarádské vztahy | 18.567% |
1.C1 Připraven - běžné | 17.687% |
2.A2 Sebepoznání | 17.468% |
2.C Rozvoj osobnosti | 16.701% |
2.B2 Slib, zákon | 16.667% |
6.E Šetrnost | 15.562% |
5.B Propojenost světa | 15.432% |
4.A Rodina | 13.017% |
2.B1 Svědomí | 12.899% |
1.D Řešit problémy | 11.813% |
3.C Pomáhám | 9.774% |
4.B Skautsky žít | 9.701% |
5.C,D Tolerantní | 9.501% |
1.F Tvořivost, zručnost | 9.475% |
4.C Členka týmu | 8.356% |
1.A Samostatná | 6.618% |
1.E Táboření, tým | 4.707% |
6.B,D Vztah k přírodě, krajině | 4.271% |
6.A,C Pobyt v přírodě | 3.951% |
6.3.2 Důležité vs. rozvíjím
Obdobně se můžeme podívat na ty, které byly označeny jako důležité, ale respondent si myslí, že se v nich nerozvíjí.
Zajímavé je, že mezi top „nerozvíjené“ patří 5.A Aktivní občan nebo 1.F Tvořivost, zručnost, které se zde po zahrnutí důležitosti posunuly dolů zatímco 4.A Rodina k top nerozvíjeným nepatří, ale zde vede.
popis_pro_grafy | dulezite pozitivni zatímco rozvijim nikoliv (Průměr) |
---|---|
4.A Rodina | 18.37% |
2.B1 Svědomí | 18.11% |
1.B Fyzicky zdatný | 18.00% |
2.B2 Slib, zákon | 17.72% |
2.A1 Hledání smyslu života | 17.26% |
3.A Kamarádské vztahy | 16.69% |
5.A Aktivní občan | 16.06% |
4.B Skautsky žít | 15.88% |
5.B Propojenost světa | 14.49% |
1.C2 Připraven - krize | 13.30% |
3.C Pomáhám | 12.99% |
6.A,C Pobyt v přírodě | 12.76% |
1.C1 Připraven - běžné | 12.63% |
6.B,D Vztah k přírodě, krajině | 12.00% |
2.A2 Sebepoznání | 11.61% |
1.E Táboření, tým | 11.11% |
1.F Tvořivost, zručnost | 10.41% |
6.E Šetrnost | 10.10% |
2.C Rozvoj osobnosti | 9.86% |
5.C,D Tolerantní | 9.45% |
3.B Komunikace | 9.28% |
4.C Členka týmu | 9.13% |
1.D Řešit problémy | 7.70% |
1.A Samostatná | 6.43% |
6.3.3 Důležité vs. skauting me rozviji
Tohle velmi blízce kopíruje obecně to, kde skauting lidi nerozvíjí, takže nepřínáší moc další informace.
popis_pro_grafy | dulezite pozitivni zatímco skauting nikoliv (Průměr) |
---|---|
4.A Rodina | 48.805% |
5.A Aktivní občan | 24.744% |
1.B Fyzicky zdatný | 24.390% |
2.B1 Svědomí | 20.999% |
2.A1 Hledání smyslu života | 20.383% |
2.C Rozvoj osobnosti | 16.518% |
2.A2 Sebepoznání | 16.372% |
5.B Propojenost světa | 16.298% |
6.E Šetrnost | 13.714% |
5.C,D Tolerantní | 13.091% |
1.D Řešit problémy | 12.969% |
1.F Tvořivost, zručnost | 12.833% |
1.C1 Připraven - běžné | 11.825% |
3.A Kamarádské vztahy | 10.768% |
3.B Komunikace | 9.911% |
4.B Skautsky žít | 9.829% |
2.B2 Slib, zákon | 7.698% |
6.B,D Vztah k přírodě, krajině | 7.415% |
1.C2 Připraven - krize | 7.211% |
3.C Pomáhám | 6.246% |
1.A Samostatná | 5.440% |
4.C Členka týmu | 4.997% |
6.A,C Pobyt v přírodě | 4.044% |
1.E Táboření, tým | 3.460% |
6.3.4 Rozvíjím se vs. skauting mě rozvíjí
Opět poměrně kopíruje jen ty věci, kde mě skauting nerozvíjí…
popis_pro_grafy | rozvijim pozitivni zatímco skauting nikoliv (Průměr) |
---|---|
4.A Rodina | 35.174% |
1.B Fyzicky zdatný | 17.806% |
5.A Aktivní občan | 16.906% |
2.B1 Svědomí | 13.456% |
2.C Rozvoj osobnosti | 13.365% |
2.A1 Hledání smyslu života | 12.859% |
2.A2 Sebepoznání | 12.721% |
1.F Tvořivost, zručnost | 11.885% |
6.E Šetrnost | 11.005% |
5.C,D Tolerantní | 10.974% |
5.B Propojenost světa | 10.897% |
1.D Řešit problémy | 10.656% |
1.C1 Připraven - běžné | 8.259% |
3.B Komunikace | 7.913% |
3.A Kamarádské vztahy | 6.374% |
4.B Skautsky žít | 6.067% |
6.B,D Vztah k přírodě, krajině | 5.102% |
1.A Samostatná | 4.500% |
1.C2 Připraven - krize | 4.354% |
2.B2 Slib, zákon | 4.022% |
3.C Pomáhám | 3.973% |
4.C Členka týmu | 2.802% |
6.A,C Pobyt v přírodě | 2.397% |
1.E Táboření, tým | 2.035% |
6.4 Asociace s dalšími částmi dotazníku
Tato část je trochu spekulativnější — hledáme asociace mezi různými dalšími odpovědmi v dotazníku a rozvojem kompetencní. Na začátku je na místě říct, že důvěryhodných asociací vidíme (vedle věku a pohlaví, které jsme rozebírali výše) spíše méně. Do toho se skutečně jedná jen o asociace — není vůbec jasné, jestli se jedná o příčinu a následek a pokud ano, tak v jakém směru — tj. například u asociace mezi účastí na kurzu a některými kompetencemi se nabízejí 3 možnosti:
- Kurzy přispívají k rozvoji komptencí
- Lidé, co se obecně více rozvíjejí pravděpodobněji pojedou na kurz
- Nějaká třetí vlastnost (například otevřenost novým zážitkům) je příčinou jak většího seberozvoje, tak ochoty jet na kurz.
Pravděpodobně se ve skutečnosti jedná o nějakou kombinaci všech tří možností.
Technická poznámka: Pro zjišťování asociací používáme lineární „mixed effects“ modely (s ordinální odpovědí), které zohledňují větší množství prediktorů pro odpověď na kompetenční otázku. Tyto modely jsou implementovány plně Bayesovky pomocí balíčku INLA. Hlavním měřítkem důvěryhodnosti asociace je pak šířka nejširšího „credible interval“, který neobsahuje nulu (do jisté míry je to ekvivalentní 1 - p-hodnota v frekventistické statistice)
6.4.1 Pohlaví, účast na kurzu — nejdůvěryhodnější asociace
Jak jsme již zmiňovali, jednou z nejsilnějších asociací je asociace s pohlavím/genderem. Takto to vypadá souhrně přes všechny komptence a kategorie:
Je to trochu zmatený obrázek, tak zkusím vysvětlit: každý řádek odpovídá kompetenci, graf je rozdělen dle kategorií (Zvládám to, Je to pro mě důležité, Rozvíjím se v tom, Skauting mi v rozvoji významně pomáhá). Barva políček měří jak moc důvěřejeme, že zde je pozitivní (zelená) asociace nebo negativní (fialová) asociace (čím sytější barva, tím jsme si jistější). Políčka v barvě pozadí jsou taková, kde z technických důvodů model nefungoval. Sloupce uvnitř kategorií se liší dle varianty modelu — ty jsou buď Absolutní, kdy se díváme přímo na číselnou odpověď, jak ji respondent zadal nebo Relativní, kdy se díváme na vztah mezi odpovědí k dané kompetenci a průměrem všech odpovědí respondenta. To má trochu zvláštní efekt v tom, že u relativního modelu v principu musí být v podstatě stejně pozitivních a negativních asociací. Graf nám neukazuje, sílu/velikost asociace (obecně je ale síla/velikost všech asociací kromě věku a pohlaví malá.)
Písmena A a B pak určují, kolik dalších faktorů bral model v potaz. Obecně, pokud je asociace „sytá“ ve všech sloupečcích, je to poměrně důvěryhodný výsledek, tam, kde je „sytá“ jen část sloupečků, je situace komplikovanější.
Další skupinou důvěryhodnějších asociací je mezi účastí na kurzu (kromě roverských) a kompetencemi. Zajímavé je, že tyto asociace jsou často i negativní (což by nebylo tak překvapivé u relativního modelu — tam musí být negativní a pozitivní zhruba vyvážené počtem, ale u absolutního to trochu překvapivé je). Zejména u „4.A Rodina“, „3.C Pomáhám“ a „1.F Tvořivost zručnost“.
Roverské kurzy mají o něco jednoznačnější výsledky („více zelené“) a jsou spojeny s absolutním nárůstem u velké části kompetencí. Rozhodně ale musíme opatrně mluvit o příčině a následku — je jisté, že lidé, kteří jezdí na roverské kurzy jsou častěji ti, kteří na svém rozvoji více pracují.
Všechny asociace uvedené dále jsou již méně důvěryhodné.
6.4.2 Role ve hnutí
Můžeme se též podívat na asociace s rolemi, které respondent právě zastává. Nejvíce pozitivních asociací vidíme pro roli „neformální tahoun roverů“ následované „vedoucí nebo zástupce vedoucího oddílu“, „formální vedoucí roverů“ a „člen rady roverského kmene“. Interpretace je opět trochu komplikovaná.
6.4.3 Kurzy/zkušenosti detailněji
V modelu B jsme se dívali vedle souhrných kategorií „roverský kurz“ a „neroverský kurz“ dívali na jemnější rozčlenění, které máme v datech — to obsahuje navíc i to, jestli byla respondentka rádkyně/podrádkyně ve skautském věku. Tím, že to je z detailnějšího modelu, tak máme o dost méně důvěryhodných asociací.
6.4.4 Fungování skautského oddílu
6.4.5 Organizace společenství
Organizaci jsme (obdobně jako kurzy/zkušenosti) zpracovávali ve dvou úrovních detailu. V modelu A jsme shrnuli odpovědi do několika větších kategorií a brali „nejvyšší dosaženou“ (tj. např kmen, který má vůdce i radu je zde veden jako „ma_vudce“. Zde asociace vypadají takto:
A máme i výsledky pro detailní rozpad, jak otázku respondenti vyplňovali z modelu B — zde se zohledňuje i to, že někteří respondenti zaškrtli více možností a taky se zároveň bere v potaz role, kterou respondent má (dá se čekat, že z kmenů, kde je vůdce odpovídá častěji přímo vůdce, u kterého očekáváme, že spíše pozitivně vyčnívá). Zde nám „Bez jasného vedení — organizují všichni“ vychází nejlépe, ale efekt vůdce je rozložen mezi více kategorií, což mohlo viditelné asociace ztlumit.
6.4.6 Dle kompetencí
Na ta samá data se můžeme podívat z druhé strany a setřídit si to po kompetencích a dívat se, které prediktory jsou asociovány s jednotlivými kompetencemi.
6.5 Doplňky a kontroly
Nevymyká se nějaká kompetence svým rozložením odpovědí?
6.6 Jak se liší různá měřítka?
Korelace:
kompetence_odpoved | kompetence_pozitivni | kompetence_nad_median | kompetence_nejvyse | kompetence_nejnize | kompetence_relativne_k_sobe | kompetence_relativne_k_populaci | kompetence_nad_prumer_populace | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
kompetence_odpoved | 1.0000000 | 0.7739854 | 0.6746430 | 0.6753990 | -0.4665014 | 0.8195282 | 0.9397263 | 0.7512145 |
kompetence_pozitivni | 0.7739854 | 1.0000000 | 0.3542888 | 0.3071824 | -0.4473247 | 0.6632045 | 0.7349171 | 0.5032343 |
kompetence_nad_median | 0.6746430 | 0.3542888 | 1.0000000 | 0.7963070 | -0.2567147 | 0.6839056 | 0.6239352 | 0.6065884 |
kompetence_nejvyse | 0.6753990 | 0.3071824 | 0.7963070 | 1.0000000 | -0.2063642 | 0.5815493 | 0.6203982 | 0.5806687 |
kompetence_nejnize | -0.4665014 | -0.4473247 | -0.2567147 | -0.2063642 | 1.0000000 | -0.5574867 | -0.4340975 | -0.3049660 |
kompetence_relativne_k_sobe | 0.8195282 | 0.6632045 | 0.6839056 | 0.5815493 | -0.5574867 | 1.0000000 | 0.7767466 | 0.6160408 |
kompetence_relativne_k_populaci | 0.9397263 | 0.7349171 | 0.6239352 | 0.6203982 | -0.4340975 | 0.7767466 | 1.0000000 | 0.7839408 |
kompetence_nad_prumer_populace | 0.7512145 | 0.5032343 | 0.6065884 | 0.5806687 | -0.3049660 | 0.6160408 | 0.7839408 | 1.0000000 |