„Na roverském průzkumu jsme pracovali s nadějí na zlepšení stavu a postavení roveringu v Junáku.
Teď je důležité, co uděláme dál. Změna přijde se změnou smýšlení jednotlivců. MéhoTvého.
Jsme připraveni na změnu?“

Petr „Klíč“ Šilhavý, Martin „Orel“ Modrák, Filip „Fíďa“ Děchtěrenko

S orientací ve zprávě Ti pomůže menu vlevo.
Na telefonu ho můžeš vyvolat přes .

6 Kompetence

Na co jsme se přesně ptali v kompetenční části?

Tučně je zkrácený popis, který budeme používat v tabulkách a grafech, za ním v závorce odkaz, jak je tato kompetence uvedena mezi „komptencemi skautské výchovy“, pod tím přesné znění otázky, jak bylo v dotazníku.

  • 1.A Samostatná (Co umím a znám — Praktický život) — Jsem samostatná a zvládám se postarat o sebe i ostatní.
  • 1.B Fyzicky zdatný (Co umím a znám — Fyzická zdatnost) — Jsem fyzicky zdatný, pohyb mě baví.
  • 1.C1 Připraven — běžné (Co umím a znám — Buď připraven) — Jsem připraven na rozličné situace v běžném životě.
  • 1.C2 Připraven — krize (Co umím a znám — Buď připraven) — Jsem připraven na krizové situace.
  • 1.D Řešit problémy (Co umím a znám — Hledání řešení) — Umím řešit problémy, umím se z řešení problémů poučit a umím kriticky pracovat s informacemi.
  • 1.E Táboření, tým (Co umím a znám — Tábornická praxe) — Při táboření v přírodě jsem platným členem týmu.
  • 1.F Tvořivost, zručnost (Co umím a znám — Tvořivost a zručnost) — Ráda se rozvíjím v tvořivosti a zručnosti.
  • 2.A1 Hledání smyslu života (Kdo jsem — Já a můj život) — Aktivně hledám smysl svého života a zdroj své naděje.
  • 2.A2 Sebepoznání (Kdo jsem — Já a můj život) — Rozvíjím a prohlubuji své sebepoznání.
  • 2.B1 Svědomí (Kdo jsem — Moje svědomí) — Pracuji s vnitřním hlasem svého svědomí. Naslouchám mu, když se snažím rozlišit mezi dobrem a zlem.
  • 2.B2 Slib, zákon (Kdo jsem — Moje svědomí) — Při svém rozhodování jednám v souladu se skautským slibem a zákonem.
  • 2.C Rozvoj osobnosti (Kdo jsem — Osobní rozvoj) — Aktivně rozvíjím svou osobnost (rozumové, emoční i další schopnosti).
  • 3.A Kamarádské vztahy (Můj kamarád — Kamarádství) — Navazuji, udržuji a rozvíjím kvalitní kamarádské vztahy.
  • 3.B Komunikace (Můj kamarád — Komunikace, vyjadřování) — Umím komunikovat s lidmi. Moje komunikace přispívá ke kvalitě vztahů s lidmi v mém okolí.
  • 3.C Pomáhám (Můj kamarád — Pomoc druhým) — Pomáhám druhým.
  • 4.A Rodina (Můj domov — Moje rodina) — Rodina je pro mě důležitá, jsem jejím aktivním členem.
  • 4.B Skautsky žít (Můj domov — Moje parta) — Umím žít mezi svými vrstevníky jako skaut, i mezi neskauty uplatňovat skautské ideály.
  • 4.C Členka týmu (Můj domov — Družina jako tým) — Umím být platnou členkou týmu.
  • 5.A Aktivní občan (Svět okolo nás — Já v demokracii) — Jsem aktivním občanem v demokratickém společenství.
  • 5.B Propojenost světa (Svět okolo nás — Propojený svět) — Uvědomuji si propojenost světa a svou roli v něm a jednám podle toho.
  • 5.C,D Tolerantní (Svět okolo nás — Rozmanitost a příběhy světa) — Učím se být tolerantní k lidem odlišným ode mě a poznávám jejich životní příběhy.
  • 6.A,C Pobyt v přírodě (Příroda kolem nás — Pobyt, poznávání přírody) — Ráda pobývám v přírodě a dále jí poznávám.
  • 6.B,D Vztah k přírodě, krajině (Příroda kolem nás — Hodnota přírody) — Rozvíjím svůj vztah k přírodě a krajině a oceňuji její krásu a hodnotu.
  • 6.E Šetrnost (Příroda kolem nás — Šetrné chování) — Chovám se šetrně k přírodě a přírodním zdrojům.

Ke každé kompetenci jsme měli 4 otázky (kategorie):

  • Zvládám/ovládám to výborně.
  • Je to pro mě velmi důležité.
  • Rozvíjím se v tom.
  • Skauting mi v rozvoji významně pomáhá.

Ke každé otázce vybírali odpověď na sedmibodové škále od „Zcela souhlasím“ po „Zcela nesouhlasím“.

Část respondentů měla kratší verzi dotazníku a vyjadřovala se tak jen k náhodně vybrané polovině otázek.

6.1 Dle kategorie

Zde si shrneme celkové odpovědi ke každé kategorii.

6.1.1 Zvládám to

Je spíš situace taková, že každý má nějakou slabou stránku, nebo spíš máme lidi, co všechno zvládají a lidi, co nic nezvládají? (zde nezvládám = sloučené všechny tři negativní odpovědi)

pocet_nezvladam pocet_respondentu
0 623
1 342
2 172
3 139
4 115
5 63
6 42
7 a více 122

Jiný pohled na podobnou věc — když odpovědi převedeme na čísla 1—7 a zprůměrujeme za každého respondenta, jak to bude vypadat?

Které kompetence jsou nejčastěji nezvládané? Abychom se vyhnuli problémům s tím, že různí lidé mají různě kalibrovanou stupnici, podíváme se, jak často je daná kompetence pro respodenta nejhorší, tj. dostala nejnižší hodnocení ze všech (pokud je jich takových více, počítáme všechny). Žebříček se ale změní jen málo, když se podíváme na průměrné hodnocení napříč všemi respondenty nebo podíl těch, kteří vybrali jednu ze tří negativních odpovědí.

kompetence pocet_nezvladam pocet_celkem podil podil_nezvladam
5.A Aktivní občan 360 1464 0.2459016 24.590%
1.B Fyzicky zdatný 344 1478 0.2327470 23.275%
2.A1 Hledání smyslu života 326 1464 0.2226776 22.268%
3.B Komunikace 271 1471 0.1842284 18.423%
1.F Tvořivost, zručnost 256 1468 0.1743869 17.439%
5.B Propojenost světa 239 1459 0.1638108 16.381%
2.B2 Slib, zákon 221 1477 0.1496276 14.963%
1.C2 Připraven - krize 205 1471 0.1393610 13.936%
4.A Rodina 202 1475 0.1369492 13.695%
2.A2 Sebepoznání 180 1479 0.1217039 12.170%
6.E Šetrnost 158 1478 0.1069012 10.690%
2.B1 Svědomí 156 1474 0.1058345 10.583%
3.A Kamarádské vztahy 151 1466 0.1030014 10.300%
1.C1 Připraven - běžné 149 1471 0.1012916 10.129%
2.C Rozvoj osobnosti 126 1467 0.0858896 8.589%
1.D Řešit problémy 124 1473 0.0841819 8.418%
4.B Skautsky žít 123 1474 0.0834464 8.345%
5.C,D Tolerantní 118 1463 0.0806562 8.066%
1.E Táboření, tým 71 1486 0.0477793 4.778%
3.C Pomáhám 69 1465 0.0470990 4.710%
4.C Členka týmu 65 1473 0.0441276 4.413%
1.A Samostatná 56 1496 0.0374332 3.743%
6.A,C Pobyt v přírodě 56 1469 0.0381212 3.812%
6.B,D Vztah k přírodě, krajině 53 1475 0.0359322 3.593%

6.1.2 Je to pro mě důležité

A nyní to samé pro „Je to pro mě velmi důležité“ — zde je vidět, že respondenti považují v podstatě vše za důležité a spektrum odpovědí je tak na rozdíl od ostatních otázek posunuté hodně „doprava“.

pocet_nedulezite pocet_respondentu
0 1053
1 278
2 121
3 72
4 47
5 a více 47

Které kompetence jsou nejčastěji nedůležité? Opět se díváme na to, kdy je komptence hodnocena respondentem jako nejméně důležitá ze všech, které vyplnil a opět se pořadí změní jen málo když použijeme jiné měřítko.

kompetence pocet_nedulezite podil_nedulezite
1.F Tvořivost, zručnost 459 31%
5.B Propojenost světa 361 25%
5.A Aktivní občan 311 21%
1.B Fyzicky zdatný 293 20%
2.B2 Slib, zákon 261 18%
2.A1 Hledání smyslu života 206 14%
2.B1 Svědomí 179 12%
1.E Táboření, tým 178 12%
4.B Skautsky žít 170 12%
5.C,D Tolerantní 166 11%
2.A2 Sebepoznání 165 11%
4.A Rodina 163 11%
1.C1 Připraven - běžné 137 9%
6.A,C Pobyt v přírodě 107 7%
6.B,D Vztah k přírodě, krajině 104 7%
4.C Členka týmu 102 7%
3.B Komunikace 97 7%
2.C Rozvoj osobnosti 88 6%
1.C2 Připraven - krize 86 6%
3.C Pomáhám 86 6%
6.E Šetrnost 81 5%
3.A Kamarádské vztahy 72 5%
1.D Řešit problémy 60 4%
1.A Samostatná 52 3%

Pro kontrolu: pohled z druhé strany (jak často je daná kompetence hodnocena „nejvýše“) nám dá celkem podobné výsledky jako obrácení předchozího žebříčku, ač třeba „4,A Rodina“ je v předchozí tabulce zhruba v půlce a zde se dostane na třetí místo. Nutno říct, že vzhledem k celkově vysokým odpovědím jde v podstatě o to, jak často dostala daná kompetence u „Je to pro mě velmi důležité“ odpověď „Zcela souhlasím“.

6.1.3 Rozvíjím se v tom

A ještě obdobné grafy pro „Rozvíjím se v tom“

V tabulce opět počet co odpověděli jednou ze tří negativních odpovědí. Velká část respondentů neměla ani jednu komptenci, kde si myslí, že se spíše nerozvíjí.

pocet_nerozvijim pocet_respondentu
0 758
1 340
2 169
3 101
4 65
5 43
6 41
7 a více 101

Které kompetence se nejčastěji nerozvíjí? (tedy jsou hodnoceny nejníže pro každého respondenta). Opět se pořadí mění jen málo, vezmeme-li jiné měřítko.

kompetence pocet_nerozvijim podil_nerozvijim
5.A Aktivní občan 356 24%
1.B Fyzicky zdatný 315 21%
1.F Tvořivost, zručnost 299 20%
5.B Propojenost světa 290 20%
2.A1 Hledání smyslu života 279 19%
2.B2 Slib, zákon 263 18%
4.A Rodina 256 17%
2.B1 Svědomí 233 16%
4.B Skautsky žít 189 13%
2.A2 Sebepoznání 183 12%
3.A Kamarádské vztahy 158 11%
6.A,C Pobyt v přírodě 158 11%
1.C2 Připraven - krize 150 10%
1.E Táboření, tým 145 10%
6.B,D Vztah k přírodě, krajině 140 9%
1.C1 Připraven - běžné 128 9%
3.C Pomáhám 126 9%
3.B Komunikace 125 9%
5.C,D Tolerantní 121 8%
2.C Rozvoj osobnosti 119 8%
6.E Šetrnost 117 8%
4.C Členka týmu 110 7%
1.D Řešit problémy 103 7%
1.A Samostatná 65 4%

6.1.4 Skauting mi pomáhá

Opět je hodně lidí, kteří nemají žádnou kompetenci u které by odpověděli „Spíše nesouhlasím“ a hůř na otázku „Skauting mi v rozvoji významně pomáhá“.

pocet_neskauting pocet_respondentu
0 779
1 346
2 148
3 92
4 61
5 a více 192

Které kompetence skauting nejčastěji míjí? (opět zde jak často je kompetence nejhůře hodnocena, opět se málo změní s jiným měřítkem toho, co znamená „špatně zhodnocena“).

To, že kompetence rodina není považovaná za rozvíjenou skautingem asi nepřekvapí, ale aktivní občanství, duchovní život, svědomí nebo sebepoznání jsou věci, kde má skauting unikátní postavení.

kompetence pocet_neskauting podil podil_neskauting
4.A Rodina 729 0.4969325 50%
5.A Aktivní občan 396 0.2710472 27%
1.B Fyzicky zdatný 329 0.2227488 22%
5.B Propojenost světa 267 0.1843923 18%
2.A1 Hledání smyslu života 259 0.1771546 18%
2.B1 Svědomí 249 0.1700820 17%
1.F Tvořivost, zručnost 229 0.1566347 16%
2.A2 Sebepoznání 169 0.1148878 11%
2.C Rozvoj osobnosti 145 0.0993831 10%
1.C1 Připraven - běžné 133 0.0908470 9%
4.B Skautsky žít 130 0.0887978 9%
5.C,D Tolerantní 129 0.0884167 9%
6.E Šetrnost 129 0.0875764 9%
2.B2 Slib, zákon 120 0.0819113 8%
1.D Řešit problémy 116 0.0791809 8%
3.B Komunikace 91 0.0621160 6%
3.A Kamarádské vztahy 85 0.0582591 6%
6.B,D Vztah k přírodě, krajině 71 0.0482993 5%
1.C2 Připraven - krize 70 0.0476515 5%
4.C Členka týmu 70 0.0478796 5%
1.A Samostatná 57 0.0382807 4%
3.C Pomáhám 53 0.0363263 4%
1.E Táboření, tým 52 0.0352782 4%
6.A,C Pobyt v přírodě 38 0.0260452 3%

6.2 Dle pohlaví, vývoj s věkem

Dva hlavní faktory, které odlišují odpovědi jsou pohlaví a věk. Očekáváme, že pohlaví zde má vliv primárně skrz „gender“ (tj. rozdíly ve společenském očekávání a výchově mezi dívkami a chlapci) a jen minimálně skrz „sex“ (fundamentální biologické/genetické rozdíly), ale bohužel jsme v otázce na pohlaví toto úplně neupřesnili a nemáme tedy žádný nástroj, jak toto rozlišit. S velkou omluvou směrem k respondentům, kteří si nepřáli kategorizovat svoje pohlaví na muž/žena je z grafů, kde ukazujeme pohlaví zvlášť vynecháváme, jelikož vzhledem k malému počtu těchto respondentů mají výrazně větší rozpětí nejistoty, což činí grafy méně čitelnými.

Pro jednoduchost interpretace zde budeme převádět odpovědi respondentů na čísla 1—7 a dívat se na průměr z těchto čísel. To není úplně ideální způsob, jak pracovat s tímto druhem dat, ale má tu výhodu, že je snadné výsledek interpretovat. Zároveň se trendy nezmění, když použijeme nějaké vhodnější měřítko.

Zásadní poznámka k interpretaci: Z dat, které máme nelze rozlišit dva možné původce rozdílných odpovědí dle věku: vlastní efekt stárnutí a tzv. kohortový efekt, tj. vliv toho, že lidé, kterým je dnes 25 vyrůstali v jiné době a jiném kontextu (i skautském) než lidé, kterým je dnes 15 — a proto mohou mít jiné hodnoty, jinou míru sebereflexe (nebo jiný důvod, proč se vůbec dostali k našemu dotazníku). Pokud bychom tyto vlivy chtěli rozlišit, museli bychom výzkum ještě někdy zopakovat.

V neposlední řadě je taky nemožné říct, jestli jsou rozdíly hlavně ve skutečném zvládání kompetencí, nebo jestli jsou hlavně v sebehodnocení.

6.2.1 Zvládám to

Nejdříve se podíváme na průměr hodnocení „Zvládám“ napříč všemi kompetencemi dle věku a pohlaví — je zde mírný vzestupný trend s několika zuby — ty jsou (jak uvidíme za chvíli) primárně způsobeny podivnými fluktuacemi v několika kompetencích. Vzestupný trend může být způsoben rozvojem v roverském věku, změnou sebehodnocení s věkem nebo tím, že ta dnešní mladá generace zvládá všechno hůř než my v jejich věku ;-). Taky je dobré si všimnout, že celý graf pokrývá jen několik desetin jednoho bodu, tj. díky velkému počtu respondentů zde máme malou nejistotu (světlý pruh), ale absolutní velikost změn je malá.

Můžeme se podívat též na trendy pro jednotlivé kompetence — a to přímo tak, jak jsou v datech nebo mírně vyhlazené, kde jsou patrné celkové trendy. Většina kompetencí je s přibývajícím věkem hodnocena výše (v souladu s celkovým trendem z předchozího obrázku), některé zhruba setrvaly. Výjimku tvoří klesající „1.B Fyzicky zdatný“ (kde pokles s věkem nepřekvapí a asi nikdo netvrdí, že současná mladá generace se hýbe více než její předchůdci) a „6.E Šetrnost“ (kde může alespoň částečně jít o směs změny sebehodnocení nebo kohortový efekt). Komplikovanější trend je pak u „2.C Rozvoj osobnosti“, „3.A Kamarádské vztahy“ a „4.A Rodina“. Lze tu trochu spekulovat o vlivu životních změn (vysoká škola, práce), ale ruku do ohně bych za to nedal.

Je taky dobré si všimnout, že průměrné sebehodnocení kompetenci se zřídka liší mezi mladšími a staršími o více jak půl stupně. Nejvýraznější změna je u „3.A Kamarádské vztahy“ — díky tomu, že ostatní kompetence se trochu „vyprůměrují“, je tato fluktuace promítnuta i do celkového průměru.

6.2.2 Je to pro mě důležité

Obdobně průměrné hodnocení důležitosti. Při pohledu na celkový průměr vidíme podivné zuby, které je těžké interpetovat (tentokrát je nelze snadno svést jen na několik kompetencí). Zároveň zde není znatelný celkový vzestupný nebo sestupný trend. Opět si všimněte, že největší skok (mezi 22. a 23. rokem u mužů) je 0.3 stupně, tj. velmi málo.

Trendy pro jednotlivé kompetence jsou v něčem hezké — klesá vnímaná důležitost „technických“ kompetencí („1.E Táboření, tým“, „1.F Tvořivost, zručnost“,„6.E Šetrnost“) a mírně roste důležitost duchovních kompetencí („2.A1 Hledání smyslu života“, „2.B1 Svědomí“, „2.B2 Slib, zákon“). Pokud to je sktučeně efekt stárnutí a zrání, je to dle mého super. Pokud je to kohortový efekt (tj. že dříve se v oddílech kladl větší důraz na hodnoty než dnes a to si roveři už nesou celý život), tak je to smutné.

Opět zdůrazním, že změny v průměrném sebehodnocení jsou mírné — většinou o max. půl stupně ze sedmi.

6.2.3 Rozvíjím se v tom

Celkový trend vnímání seberozvoje je klesající a to (s ohledem na předchozí otázky) poměrně výrazně — u mužů o zhruba půl stupně. Optimistický výklad je, že jde o výsledek toho, že roveři věci čím dál lépe zvládají, pesimistický že s věkem leniví a kornatí. Je taky možné, že jde jen o střízlivější sebehodnocení u starších nebo čistě o kohortový efekt, kdy současní mladí prožívají více rozvoje, protože se změnila situace ve společnosti a skautingu, ne proto, že jsou mladší. Opět neumím vysvětlit dva výrazné zuby u mužů.

Při pohledu na jednotlivé kompetence vidíme, že žádné průměrné sebehodnocení rozvoje u mužů neroste a u žen roste jen „4.A Rodina“.

6.2.4 Skauting mi pomáhá

Tak a do čtvrtice — celkový trend je klesající, podobně jako u „Rozvíjím se v tom“. V jistém smyslu je asi žádoucí, aby zde byl klesající trend — s rostoucím věkem by skauting měl v rozvoji lidí asi hrát menší a menší roli. (a ač to je otravné, stále je možné, že to je kohortový efekt)

U jednotlivých kompetencí se toho vlastně málo zajímavého děje — všechny mírně klesají, kromě pár, co zůstavají zhruba rovné: „2.B1 Svědomí“, „2.B2 Slib, zákon“, „4.C Členka týmu“. Opět se to asi dá interpretovat optimisticky: roveři čím dál méně spoléhají na skauting ve všem kromě základních hodnot. Ale taky je možné, že to celé je jen tím, že starší lidé mají jinou míru/způsob sebereflexe. Jo a říkal jsem, že to může být kohortový efekt, kdy současný/nedávný skauting lépe rozvíjí mladé lidi než skauting před 10ti lety?

6.3 Rozdíly a nedostatky

Ještě se podíváme na rozdíly/kontrasty jednotlivých otázek.

6.3.1 Důležité vs. zvládám

První — věci, které respondent bral jako důležité, ale myslí si, že je nezvládá:

popis_pro_grafy dulezite pozitivni zatímco zvladam nikoliv (Průměr)
3.B Komunikace 25.357%
2.A1 Hledání smyslu života 24.727%
1.B Fyzicky zdatný 21.231%
1.C2 Připraven - krize 20.394%
5.A Aktivní občan 19.645%
3.A Kamarádské vztahy 18.567%
1.C1 Připraven - běžné 17.687%
2.A2 Sebepoznání 17.468%
2.C Rozvoj osobnosti 16.701%
2.B2 Slib, zákon 16.667%
6.E Šetrnost 15.562%
5.B Propojenost světa 15.432%
4.A Rodina 13.017%
2.B1 Svědomí 12.899%
1.D Řešit problémy 11.813%
3.C Pomáhám 9.774%
4.B Skautsky žít 9.701%
5.C,D Tolerantní 9.501%
1.F Tvořivost, zručnost 9.475%
4.C Členka týmu 8.356%
1.A Samostatná 6.618%
1.E Táboření, tým 4.707%
6.B,D Vztah k přírodě, krajině 4.271%
6.A,C Pobyt v přírodě 3.951%

6.3.2 Důležité vs. rozvíjím

Obdobně se můžeme podívat na ty, které byly označeny jako důležité, ale respondent si myslí, že se v nich nerozvíjí.

Zajímavé je, že mezi top „nerozvíjené“ patří 5.A Aktivní občan nebo 1.F Tvořivost, zručnost, které se zde po zahrnutí důležitosti posunuly dolů zatímco 4.A Rodina k top nerozvíjeným nepatří, ale zde vede.

popis_pro_grafy dulezite pozitivni zatímco rozvijim nikoliv (Průměr)
4.A Rodina 18.37%
2.B1 Svědomí 18.11%
1.B Fyzicky zdatný 18.00%
2.B2 Slib, zákon 17.72%
2.A1 Hledání smyslu života 17.26%
3.A Kamarádské vztahy 16.69%
5.A Aktivní občan 16.06%
4.B Skautsky žít 15.88%
5.B Propojenost světa 14.49%
1.C2 Připraven - krize 13.30%
3.C Pomáhám 12.99%
6.A,C Pobyt v přírodě 12.76%
1.C1 Připraven - běžné 12.63%
6.B,D Vztah k přírodě, krajině 12.00%
2.A2 Sebepoznání 11.61%
1.E Táboření, tým 11.11%
1.F Tvořivost, zručnost 10.41%
6.E Šetrnost 10.10%
2.C Rozvoj osobnosti 9.86%
5.C,D Tolerantní 9.45%
3.B Komunikace 9.28%
4.C Členka týmu 9.13%
1.D Řešit problémy 7.70%
1.A Samostatná 6.43%

6.3.3 Důležité vs. skauting me rozviji

Tohle velmi blízce kopíruje obecně to, kde skauting lidi nerozvíjí, takže nepřínáší moc další informace.

popis_pro_grafy dulezite pozitivni zatímco skauting nikoliv (Průměr)
4.A Rodina 48.805%
5.A Aktivní občan 24.744%
1.B Fyzicky zdatný 24.390%
2.B1 Svědomí 20.999%
2.A1 Hledání smyslu života 20.383%
2.C Rozvoj osobnosti 16.518%
2.A2 Sebepoznání 16.372%
5.B Propojenost světa 16.298%
6.E Šetrnost 13.714%
5.C,D Tolerantní 13.091%
1.D Řešit problémy 12.969%
1.F Tvořivost, zručnost 12.833%
1.C1 Připraven - běžné 11.825%
3.A Kamarádské vztahy 10.768%
3.B Komunikace 9.911%
4.B Skautsky žít 9.829%
2.B2 Slib, zákon 7.698%
6.B,D Vztah k přírodě, krajině 7.415%
1.C2 Připraven - krize 7.211%
3.C Pomáhám 6.246%
1.A Samostatná 5.440%
4.C Členka týmu 4.997%
6.A,C Pobyt v přírodě 4.044%
1.E Táboření, tým 3.460%

6.3.4 Rozvíjím se vs. skauting mě rozvíjí

Opět poměrně kopíruje jen ty věci, kde mě skauting nerozvíjí…

popis_pro_grafy rozvijim pozitivni zatímco skauting nikoliv (Průměr)
4.A Rodina 35.174%
1.B Fyzicky zdatný 17.806%
5.A Aktivní občan 16.906%
2.B1 Svědomí 13.456%
2.C Rozvoj osobnosti 13.365%
2.A1 Hledání smyslu života 12.859%
2.A2 Sebepoznání 12.721%
1.F Tvořivost, zručnost 11.885%
6.E Šetrnost 11.005%
5.C,D Tolerantní 10.974%
5.B Propojenost světa 10.897%
1.D Řešit problémy 10.656%
1.C1 Připraven - běžné 8.259%
3.B Komunikace 7.913%
3.A Kamarádské vztahy 6.374%
4.B Skautsky žít 6.067%
6.B,D Vztah k přírodě, krajině 5.102%
1.A Samostatná 4.500%
1.C2 Připraven - krize 4.354%
2.B2 Slib, zákon 4.022%
3.C Pomáhám 3.973%
4.C Členka týmu 2.802%
6.A,C Pobyt v přírodě 2.397%
1.E Táboření, tým 2.035%

6.4 Asociace s dalšími částmi dotazníku

Tato část je trochu spekulativnější — hledáme asociace mezi různými dalšími odpovědmi v dotazníku a rozvojem kompetencní. Na začátku je na místě říct, že důvěryhodných asociací vidíme (vedle věku a pohlaví, které jsme rozebírali výše) spíše méně. Do toho se skutečně jedná jen o asociace — není vůbec jasné, jestli se jedná o příčinu a následek a pokud ano, tak v jakém směru — tj. například u asociace mezi účastí na kurzu a některými kompetencemi se nabízejí 3 možnosti:

  1. Kurzy přispívají k rozvoji komptencí
  2. Lidé, co se obecně více rozvíjejí pravděpodobněji pojedou na kurz
  3. Nějaká třetí vlastnost (například otevřenost novým zážitkům) je příčinou jak většího seberozvoje, tak ochoty jet na kurz.

Pravděpodobně se ve skutečnosti jedná o nějakou kombinaci všech tří možností.

Technická poznámka: Pro zjišťování asociací používáme lineární „mixed effects“ modely (s ordinální odpovědí), které zohledňují větší množství prediktorů pro odpověď na kompetenční otázku. Tyto modely jsou implementovány plně Bayesovky pomocí balíčku INLA. Hlavním měřítkem důvěryhodnosti asociace je pak šířka nejširšího „credible interval“, který neobsahuje nulu (do jisté míry je to ekvivalentní 1 - p-hodnota v frekventistické statistice)

6.4.1 Pohlaví, účast na kurzu — nejdůvěryhodnější asociace

Jak jsme již zmiňovali, jednou z nejsilnějších asociací je asociace s pohlavím/genderem. Takto to vypadá souhrně přes všechny komptence a kategorie:

Je to trochu zmatený obrázek, tak zkusím vysvětlit: každý řádek odpovídá kompetenci, graf je rozdělen dle kategorií (Zvládám to, Je to pro mě důležité, Rozvíjím se v tom, Skauting mi v rozvoji významně pomáhá). Barva políček měří jak moc důvěřejeme, že zde je pozitivní (zelená) asociace nebo negativní (fialová) asociace (čím sytější barva, tím jsme si jistější). Políčka v barvě pozadí jsou taková, kde z technických důvodů model nefungoval. Sloupce uvnitř kategorií se liší dle varianty modelu — ty jsou buď Absolutní, kdy se díváme přímo na číselnou odpověď, jak ji respondent zadal nebo Relativní, kdy se díváme na vztah mezi odpovědí k dané kompetenci a průměrem všech odpovědí respondenta. To má trochu zvláštní efekt v tom, že u relativního modelu v principu musí být v podstatě stejně pozitivních a negativních asociací. Graf nám neukazuje, sílu/velikost asociace (obecně je ale síla/velikost všech asociací kromě věku a pohlaví malá.)

Písmena A a B pak určují, kolik dalších faktorů bral model v potaz. Obecně, pokud je asociace „sytá“ ve všech sloupečcích, je to poměrně důvěryhodný výsledek, tam, kde je „sytá“ jen část sloupečků, je situace komplikovanější.

Další skupinou důvěryhodnějších asociací je mezi účastí na kurzu (kromě roverských) a kompetencemi. Zajímavé je, že tyto asociace jsou často i negativní (což by nebylo tak překvapivé u relativního modelu — tam musí být negativní a pozitivní zhruba vyvážené počtem, ale u absolutního to trochu překvapivé je). Zejména u „4.A Rodina“, „3.C Pomáhám“ a „1.F Tvořivost zručnost“.

Roverské kurzy mají o něco jednoznačnější výsledky („více zelené“) a jsou spojeny s absolutním nárůstem u velké části kompetencí. Rozhodně ale musíme opatrně mluvit o příčině a následku — je jisté, že lidé, kteří jezdí na roverské kurzy jsou častěji ti, kteří na svém rozvoji více pracují.

Všechny asociace uvedené dále jsou již méně důvěryhodné.

6.4.2 Role ve hnutí

Můžeme se též podívat na asociace s rolemi, které respondent právě zastává. Nejvíce pozitivních asociací vidíme pro roli „neformální tahoun roverů“ následované „vedoucí nebo zástupce vedoucího oddílu“, „formální vedoucí roverů“ a „člen rady roverského kmene“. Interpretace je opět trochu komplikovaná.

6.4.3 Kurzy/zkušenosti detailněji

V modelu B jsme se dívali vedle souhrných kategorií „roverský kurz“ a „neroverský kurz“ dívali na jemnější rozčlenění, které máme v datech — to obsahuje navíc i to, jestli byla respondentka rádkyně/podrádkyně ve skautském věku. Tím, že to je z detailnějšího modelu, tak máme o dost méně důvěryhodných asociací.

6.4.4 Fungování skautského oddílu

6.4.5 Organizace společenství

Organizaci jsme (obdobně jako kurzy/zkušenosti) zpracovávali ve dvou úrovních detailu. V modelu A jsme shrnuli odpovědi do několika větších kategorií a brali „nejvyšší dosaženou“ (tj. např kmen, který má vůdce i radu je zde veden jako „ma_vudce“. Zde asociace vypadají takto:

A máme i výsledky pro detailní rozpad, jak otázku respondenti vyplňovali z modelu B — zde se zohledňuje i to, že někteří respondenti zaškrtli více možností a taky se zároveň bere v potaz role, kterou respondent má (dá se čekat, že z kmenů, kde je vůdce odpovídá častěji přímo vůdce, u kterého očekáváme, že spíše pozitivně vyčnívá). Zde nám „Bez jasného vedení — organizují všichni“ vychází nejlépe, ale efekt vůdce je rozložen mezi více kategorií, což mohlo viditelné asociace ztlumit.

6.4.6 Dle kompetencí

Na ta samá data se můžeme podívat z druhé strany a setřídit si to po kompetencích a dívat se, které prediktory jsou asociovány s jednotlivými kompetencemi.

6.5 Doplňky a kontroly

Nevymyká se nějaká kompetence svým rozložením odpovědí?

6.6 Jak se liší různá měřítka?

Korelace:

kompetence_odpoved kompetence_pozitivni kompetence_nad_median kompetence_nejvyse kompetence_nejnize kompetence_relativne_k_sobe kompetence_relativne_k_populaci kompetence_nad_prumer_populace
kompetence_odpoved 1.0000000 0.7739854 0.6746430 0.6753990 -0.4665014 0.8195282 0.9397263 0.7512145
kompetence_pozitivni 0.7739854 1.0000000 0.3542888 0.3071824 -0.4473247 0.6632045 0.7349171 0.5032343
kompetence_nad_median 0.6746430 0.3542888 1.0000000 0.7963070 -0.2567147 0.6839056 0.6239352 0.6065884
kompetence_nejvyse 0.6753990 0.3071824 0.7963070 1.0000000 -0.2063642 0.5815493 0.6203982 0.5806687
kompetence_nejnize -0.4665014 -0.4473247 -0.2567147 -0.2063642 1.0000000 -0.5574867 -0.4340975 -0.3049660
kompetence_relativne_k_sobe 0.8195282 0.6632045 0.6839056 0.5815493 -0.5574867 1.0000000 0.7767466 0.6160408
kompetence_relativne_k_populaci 0.9397263 0.7349171 0.6239352 0.6203982 -0.4340975 0.7767466 1.0000000 0.7839408
kompetence_nad_prumer_populace 0.7512145 0.5032343 0.6065884 0.5806687 -0.3049660 0.6160408 0.7839408 1.0000000